CFMOTO expedice Rumunsko 2015

10.09.2015Expedice Rumunsko

Pátek 4.9. 16:00

Pomalu se scházíme v Žamberku. Okolo sedmé hodiny večer vyrážíme do rumunské vesnice Borlova, kde máme objednaný penzion. Expedice se účastní nový prototyp Gladiator X450, X550, dvě X8, RX510 a SMC Jumbo 720. Pokud rumunské podmínky povolí připojení k internetu, každý večer dodáme malý článek a pár fotografií.

Sobota 5.9. 17:00

Je krátce po půlnoci a projíždíme kolem Budapešti. Dálnice na západ ucpaná špuntem desítek policejních majáků prohledávajících vozidla jedoucí směrem na Bratislavu. Po desíti minutách předjíždíme pozvolným tempem kolonu dalších policejních vozů odstavujících prázdný autobus. My se vyhýbáme jakékoliv kontrole i na hranicích mezi Maďarskem a Rumunskem. O půl jedenácté dopoledne dojíždíme do našeho penzionu, vybalujeme a domlouváme sraz na první hodinu odpolední k lehké vyjížďce pro seznámení se s novou X450 a k zaklimatizování se. Naprosto výjimečně se nám za celou naší historii expedic daří nedostat se do žádných extrému hned první den. Vyjíždíme po šotolině na hřebeny místních hor, obědváme pozdní oběd a cestou zpět se oblékáme do nepromokavých obleků, abychom nezmokli. Nadšení z prvních dojmů se vracíme do penzionu a konečně kujeme plány na zítřejší extrém a pořádný test čtyřkolek.

Neděle 20:00

Dnes se splnil sen každému čtyřkolkáři v Rumunsku. Po noční bouřce vstáváme ráno za ustávajícího deště a po chvilce vyjíždíme. Projíždíme vesnicí Turnu Ruinei, odpovídáme na pozdravy místních, prozkouváváme místní zříceninu a vjíždíme do promáčeného lesa. Déšť udělal své a z každého koryta nebo véčka dělá adrenalinový zážitek. X450 i navzdory slabšímu výkonu zvládá bez problému i prudké technické pasáže. Oproti vyšším obsahům zaostává v rychlých endurových pasážích, což ale dohání svou lehkou váhou a obratností. Při zpáteční cestě dostává Marcel na X8 první horskou žlutou kartu, když nedobrovolně vystupuje ze čtyřkolky a ukazuje nám podrážky bot. Celé partě připomíná, že i navzdory vzrůstající  sebedůvěře po každém zvládnutém úseku, se musíme mít na pozoru.

Pondělí 21:20

Probouzíme se do jasného rána a po vydatné snídani vjíždíme do zdejších extrémů, jak jsme si předchozí večer naplánovali. Šotolinová cesta brzy končí skládkou dřeva a dál pokračujeme kamenitým korytem téměř vyschlého potoka. S přibývající nadmořskou výškou se koryto potoka mění v úžlabí, které nám nachystalo překážky v podobě kamenných lavic a zbytků klád. Přesně zde prověříme sami sebe i naše stroje. Mezi vrcholky stromů už prosvítá hřeben, který nás po chvíli odměňuje krásnými výhledy na okolní rozlehlé rumunské hory. Obvědváme a pokračujeme po hřebeni. Brzy se dostáváme na kozí stezky, proložené úzkými technickými úseky a pomalu se snažíme uzavřít okruh k návratu domů. I dnes jsme se nevyhnuli drobnému karambolu, když i známý matador Ondra na stroji X450, zkušeně odkládá čtyřkolku bokem na strom a po dvou parakotoulech hlásí, že tudy cesta nevede.

Úterý 21:55

Dnes se nám podařil okruh opravdového offroadu. Po kilometru náročného sjezdu po něčem, co dřív bývalo svážnicí jsme se dostali do bodu, kdy jsme se museli rozhodnout, jestli budeme pokračovat dál  do údolí, nebo se vrátit stejnou cestou zpět na hřeben, vrátit se zpět bylo spíše přání než reálná možnost.. Dostali jsme se do situace, kdy hrozila noc strávená v lese, proto Jarda s Denisem vyšli na průzkum trasy před námi.. Po debatě jsme se rozhodli pokračovat dolů. To co následovalo se dá popsat snad jen výrazy jako: balvany, padlé buky, kaskády, slaňování, stojky na řidítkách, voda v botách, navijáky, kladky, kurty. Za vše hovoří, že 1,5 kilometru závěrečného sestupu jsme zdolávali asi 6 hodin. Dostali jsme se na samotnou hranici možností techniky i lidí. Nastupující únava, zapříčinila převrácení Marcelovy čtyřkolky v místě, kde jsme to nečekali. Naštěstí se tato nehoda obešla bez poškození stroje i újmy na zdraví. Když jsme se dostali na pevnou cestu, začalo stmívat a do penzionu jsme se vrátili za tmy.

Středa 20:00

Po včerejších trialových extrémech jsme dnes měli možnost stroje otestovat v rychlých pasážích. Čekala nás šotolina, prach, rychlé zatáčky, horizonty i těsné průjezdy mezi stromy. Přestože se na nás včerejší námaha projevila, na strojích znát nebyla a rychlosti jsme si užili do sytosti. Odměnou nám byla panoramata nekonečných rumunských hor a oběd na prosluněné louce.

Čtvrtek 12:15

Dnešní den měl být posledním šestým dnem testování. Probudili jsme do průtrže mračen. Po rozpravě jsme rozhozhodli naložit čtyřkolky a po obědě vyrazit domů. Máme alespoň čas zhodnotit všechny stroje.


Na závěr hodnocení strojů

Gladiator X450

je konstrukčně zcela nový stroj výrobce CFMOTO, který má být uveden na český trh koncem letošního roku. Firma tak rozšiřuje svojí modelovou řadu o nejmenší profesionální pracovní čtyřkolku. Otestovali jsme jí v nejextremnějších prudkých výjezdech, sjezdech, neprůchodném terénu i rychlých šotolinových pasážích. I přes malý obsah nás příjemně překvapila svojí obratností, průchodností a rychlostí. Vzhledem k plánované prodejní ceně a vynikajícím vlastnostem v této kategorii čtyřkolek se dá očekávát, že půjde o prodejní trhák.

Gladiator X550

je na trhu zhruba od začátku letošního roku. Kombinuje v sobě jízdní vlastnosti velkých strojů, dobrou ovladatelnost a úsporný motor s dostatečným výkonem. Při testování na nás působila skvělým dojmem. Díky dobře rozložené váze a nízko položenému těžišti je její podvozek vynikající a je schopna odpustit jezdci drobné chyby. Tím se stává uživatelsky velice příjemnou čtyřkolkou, která přináší potěšení z jízdy i při jízdě ve 2. Vzhledem k nové konstrukci motoru a variátoru předčí výkon staršího modelu X6 s obsahem 600ccm.

Gladiator X8

je vlajkovou lodí firmy CFMOTO určená pro nejnáročnější zákazníky. Podvozek nás opět nadchnul svojí stabilitou, komfortem při průjezdu extrémním terénem a tuhostí. Vidlicový dvouválec o obsahu 800ccm zásobuje stroj přebytkem výkonu ve všech situacích.

Jumbo 720 a Gladiator 510

jsou svojí koncepcí starší modely a prověřené stroje, které nás nezklamali a o kterých již bylo napsáno dost. Můžeme u nich vyzdvihnout dlouhodobou spolehlivost a vytrvalost.


Závěrem je třeba zdůraznit, že všechny stroje jsme testovali v podmínkách pro které nejsou přímo určeny. Snažili jsme se tak najít jejich slabiny, otestovat jejich limity a spolehlivost. Jedinými problémy k řešení byla výměna regulátoru dobíjění u stroje 510RX a nasátí motorového oleje do vzduchového filtru a následně do spalovacího prostoru motoru při nejextrémnějších náklonech u Jumba 720. Díky spolehlivosti techniky jsme si testování strojů naplno užili a vychutnali si jízdu nádhernou přirodou nekonečných rumunských hor.